ما در قرنی زندگی میکنیم که از نعمت فوقالعاده ی اینترنت برخوردار است. در دنیای پویای امروزی، افراد دنبال راههای متعددی میگردند که شغل، تحصیل و کسب و کار خود را گسترش دهند. در این بین اینترنت، مدل جدیدی از بازریابی و فروش را به مردم نشان داده است. مسلما اسم “دیجیتال مارکتینگ” در پلتفرمهای مختلف به گوشتان خورده، شاید حتی از خود پرسیده باشید که دیجیتال مارکتینگ چیست و چه سودی به مردم میرساند؟
در این محتوا قصد داریم از انواع روشهای بازاریابی آفلاین فاصله بگیریم و سری به جهان بازاریابی دیجیتال بزنیم.
مفهوم بازاریابی
در ادامه با این کلمه کارهای زیادی داریم پس بهتر است با معنای حقیقی آن آشنا شویم.
بازاریابی فرایندی است که طی آن شرکتها و کارفرماها، مشتری خود را درگیر میکنند. این فعالیت از اجزای اصلی مدیریت کسبوکارها و بازگانی محسوب میشود. به طور کلی بحث درباره متقاعد کردن مشتری به خرید یک محصول و یا پذیرفتن خدمات یک کمپانی، کارخانه و یا یک شرکت است. اینگونه برای خود شرح دهید که انگار مردم را دعوت میکنید که روی صندلیهای معینی بنشینند و بعد از نشستن، داستان متقاعدسازی و فروش تازه شروع میشود.
این شما و این دیجیتال مارکتینگ
بگذارید تعریف ابتدایی را از زبان یکی از ده دیجیتال مارکتر دنیا بشنویم، نیل پتل، بلاگر، دیجیتال مارکتر، متخصص سئو و سرمایهگذاری 37 ساله است که از طرف ژورنال وال استریت به عنوان یکی از اینفلوئنسرهای مهم قرن حاضر در سرتاسر جهان اینترنت شناخته شده است. او میگوید :
” دیجیتال مارکتینگ به گونهای از بازاریابی خدمات و محصولات گفته میشود که از طریق دستگاههای نوین الکترونیکی انجام میگردد. “
به زبان سادهتر، ما درمورد بازریابیای صحبت میکنیم که از فضای سنتی فاصله گرفته و به کمک بسترهای آنلاین و دیجیتال صورت میگیرد.
بازاریابی دیجیتال چگونه متولد شد؟
وقتی شما در حوزه مارکتینگ فعالیت میکنید، این موضوع را خوب میدانید که پیشرفت کار شما به تبلیغات وابسته است. به چند سال قبل برمیگردیم، به نقطهای دور افتادهتر از ایران، در سال 1874 در کشور ایتالیا، گولییلمو مارکونی موفق به اختراع رادیو میشود و به دلیل گسترس سیستم بیسیم تلگرافی، جایزه نوبل را کسب میکند. ده سال زمان برد تا این اختراع به محصولی عمومی تبدیل شود و تمام مردم به آن دسترسی داشته باشند. از آن به بعد رادیو بستری تبلیغاتی میشود. اولین تبلیغات به یک اجرای اپرا برمیگردد که بعد از پخش، بلیطهای آن به سرعت به فروش میرود. دقیقا در همان روز دیجیتال مارکتینگ متولد میشود.
تفاوت بازاریابی مدرن و سنتی
روشهای سنتی و قدیمی بیشتر شامل تبلیغات چاپی، میدانی، روزنامهها، بیلبوردها، آگهیهای دستی و با پیشرفت تکنولوژی، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی میشود. شما باید با بازاریابی، مشتریان را درگیر کنید و با آنها ارتباط قوی داشته باشید. این روشها قشر خاصی را در جامعه هدف نمیگیرند، برای برندسازی مناسب نیستند و وقت و سرمایه شما را هدر میدهند.
شاید بگویید : ” اما ما هنوز اینگونه تبلیغات را میبینیم…”
به شما اینگونه پاسخ میدهیم که مارکتینگ سنتی هنوز برای بعضی از کسب و کارها خوب جواب میدهد اما نمیشود منکر این شد که تبلیغات در شبکههای اجتماعی امروزی و موتورهای جستوجو حرف دیگری را میزنند!

کدام استراتژی برای کسب و کار ما مناسبتر است؟
وقتی میخواهید بین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی یکی را انتخاب کنید، باید ابعاد زیادی را در نظر بگیرید:
_ چه محصول و خدماتی را ارائه میدهید؟
به طور دقیق درمورد کسبوکار خود اطلاعات داشته باشید. شرکت تولیدی هستید؟ کارخانهای با چندین زیر مجموعه دارید؟ محصول فیزیکی میفروشید و یا خدماتی را در قالب آنلاین و یا حضوری به مردم ارائه میدهید؟
توجه داشته باشید که اولین فردی که شناخت دقیقی از حوزه کاری شما دارد، خودتان هستید، یکی از اهداف مارکتینگ، انتقال این شناخت و جلب اعتماد مشتریان است.
_ هدف شما به طور واضح از فرایند بازاریابی چیست؟
در بحث مدیریت بازرگانی، باید بدانید چه هدفی از بازاریابی دارید. مخاطبان را به چه منظوری جذب میکنید و هدف از هزینههایی که صرف تبلیغ میشود، چیست. حتی کمی جلوتر میرویم،
مدل بستهبندی کالاها و روش ارائه خدمات هم باید با فکر و هدفمند انجام شود. تمام این نکات در انتخاب بین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی قدیمی تاثیرگذار هستند.
_ مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
رنج سنی، حوزه شغلی، موقعیت اجتماعی مخاطبان هدف اهمیت دارد. به این فکر کنید که کدام قشر جامعه را میخواهید پوشش دهید. اینکه بخواهیم از بین مارکتینگ دیجیتال و سنتی یکی را برتر و بهتر معرفی کنیم، لزوما کار درستی نیست، هر کدام برای مخاطبان متفاوتی میتواند مناسب باشد. اگر میخواهید به گروه خاصی از افراد دسترسی پیدا کنید، بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه است اما برای دسترسی به افراد محلی و مخاطبان مسنتر، مارکتینگ قدیمی بهتر جواب میدهد.
_ منبع اطلاعات معتبر داشته باشید.
توجه کنید که انتخاب استراتژی مناسب، تا حدود زیادی به اطلاعات جمعآوری شده بستگی دارد.
نه تنها با منابع معتبر تصمیم شما برای انتخاب قطعیتر میشود بلکه در بحث دیجیتال مارکتنیگ، بحثی تحت عنوان ” کمپینهای بازاریابی” وجود دارد. هرچه اطلاعات شما در مورد مخاطبان و قشر هدف دقیق و درستتر باشد، کمپینهای موثرتری را ایجاد میکنید.
کانالهای دیجیتال مارکتینگ
وقتی که روش مدرن را انتخاب میکنید، شما میتوانید با استفاده از کانالهای دیجیتال، برند، محصول و خدمات خود را معرفی کنید. اینترنت، اپلیکیشنها، موتورهای جستوجو و شبکههای اجتماعی مثالهایی از این کانالها هستند. کانال های مارکتینگ به شما کمک میکنند تا مخاطبان هدف خود را بشناسید. باید بسته به نیاز و شرایط، از این پلتفرمها استفاده کنید. البته شما میتوانید از چندین کانال، به صورت ترکیبی کمک بگیرید.
سخن پایانی
دیجیتال مارکتینگ بحثی بسیار گسترده است که در قالب یک یا دو محتوا تمام نمیشود. در این مقاله سعی کردیم تا به طور ساده و روان، شما عزیزان را با این مارکتینگ محبوب آشنا کنیم تا به شناخت نسبیای از بازاریابی دیجیتال برسید. روی کسبوکار خود تمرکز کنید، از جمعآوری اطلاعات ارشمند و معتبر غافل نشوید و بهترین استراتژی را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و پیدا کردن پاسخ سوالات خود، با ما در ارتباط باشید. تیم ما پاسخگوی دغدغهها و سوالات شما است و هدفی جز ارتقا کسبوکار شما ندارد.