وقتی حرف از هک وسط میاد همه میرن سراغ اون تصور تخیلی ای که فیلم ها از هکر و هک و این داستانا ، بهمون دادن اما این اصطلاح هیچ ارتباطی با تصورات قبلی ما نداره.هک رشد ، یعنی میانبر زدن از شیوه های معمولی بازاریابی و جلب کاربر به شیوه هایی سریع تر ، کارآمدتر و کم هزینه تر. میشه هک رشد رو کد تقلب برای توسعه دونست.

هکر رشد کیه؟
فردیه که با استفاده حداقل و بهینه از منابع مالی کسب و کار یا استارتاپ ، مشتریان احتمالی رو با تبلیغات و تکنیک های متفاوت به مشتریان بالقوه تبدیل میکنه.ساده تر اگه بگیم : هکر رشد کسیه که جز رشد استارتاپ یا کسب و کار به هیچ چیز دیگه توجه نداره و همه زورش رو میزنه تا به رشد و نتیجه دلخواهش برسه.برای رشد فرمول مطلقی وجود نداره و هر تکنیکی برای هر کاری متفاوته، پس هکر رشد باید در اکثر مواقع تکنیکش رو ابداع کنه!این هکر باید بتونه سیصد و شصت درجه باشه و از پس خیلی چیزا بر بیاد.حالا که یک ذهنیت از این اصطلاح پیدا کردیم ، از یک مثال ملموس استفاده میکنیم.
کارخونه پپسی بعد از استفاده از هک شکستن قیمت و رقیب شدن با کوکاکولا ، یک دوران طلایی رو شروع کرد اما طولی نکشید که همه جا صحبت از مضرات نوشابه ها و قند بالای اونها شد.در اون زمان پپسی کار دیگه ای از دستش برنمیومد جز ارائه یک دفاع که از ریزش مشتریانش جلوگیری کنه و باعث شه که محبوب باقی بمونه.
نتیجه چاره اندیشی پپسی ، اون جمله ای شد که امروزه همه ما اون رو میشناسیم و باعث میشه مضرات اون نوشابه رو ، نادیده بگیریم.
اگه منطقی به این جمله فکر کنیم یکی از بهترین هک های رشدیه که تا الان بکار برده شده. در لحظه زندگی کن!Live in the moment now

اما بیاید یک سری اشتباهات رو انجام ندیم!
اولین اشتباه ما میتونه این باشه که به اندازه کافی به خود محصول توجه نکرده باشیم و برای محصولی بی کیفیت و به درد نخور ، هک ابداع کنیم!
دومین اشتباه اینطوریه که گاهی ما جذب یک هک میشیم و بدون تطبیق دادن منطقی اون روش با کار خودمون ، به دنبال پیاده سازیش میریم و دنباله روی از دیگران به این شکل نتیجه کاملا برعکس به ما میده!
راجب سومین اشتباه میتونم اینجوری بگم که باید چشامون رو حتی در یک مرحله جزئی هم نباید ببندیم و به همه چیز دقت کنیم تا مرتکب خطا نشیم.
چهارمین اشتباهی که ممکنه انجامش بدیم اینه که وظیفه ساخت هک کار رو به تنهایی انجام بدیم و یک تنه بخوایم تمامی مراحل رو جلو ببریم.
و اما پنجمین اشتباه ،اینه که بخوایم در یک مدت زمان مشخص عده زیادی مخاطب رو هدف بگیریم ، هدف ما باید بزرگ باشه اما در مدت زمان کم این امر منطقی نیست و موجب شکست میشه.
تفکر هک میگه مسیر دستیابی به هرچیزی میتونه کوتاه تر ، ساده تر، کم هزینه تر و تخصصی تر از حالت عادی باشه. پس با ساده ترین حالت ممکن ،گاهی میشه بهترین هک ها رو خلق کرد!
با گذاشتن یک دیدگاه کوچک این پایین ، در یک پیشرفت بزرگ سهیم شو.