امروزه برنده کسی است که قادر به تاثیرگذاری بر افراد زیادی است و این توانایی تاثیرگذاری ، مادرزادی نیست. از روانشناسان گرفته تا مشاوران کسب و کار همه به دنبال بدست آوردن این توانایی هستند. معمولا افراد بیشترین تاثیرات را از دوستان خود می پذیرند و خب اصلی ترین موضوع همین است. چگونه با مخاطب خود دوست شویم؟
همه جا در اولین مرحله بر شناخت مخاطب تاکید می شود. شناختی از خود او ، مشکلات و دغدغه هایش. برای اینکه خود را دوست مخاطبتان نشان دهید باید از مشکلاتش باخبر باشید و به کمک او بشتابید. هرچه عمق دوستی شما با مخاطب بیشتر باشد توانایی تاثیرگذاری شما بر او بیشتر می شود.
دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی ، به نقل قول از یک مشتری می گوید :
پس از آنکه فروشنده ای ما را موفق به حل مشکلات و رفع گرفتاری ها کند و نشان دهد که خدمات او یا کالاهایی که عرضه می کند موجب صرفه جویی و برطرف شدن ناراحتی ما می شود ، مارا سرگرم و آسوده از هر اندیشه ای میسازد و آینده ما را از لحاظ و طریقی تامین می نماید ، چنین شخصی می تواند ما را قانع ساخته و کالای خود را به ما بفروشد .
بهتر بگویم او ما را متقاعد نمی کند بلکه ما خود به خود و با رضایت درونی ، بدون آنکه در خارج فشاری احساس کنیم ، قانع می شویم و آن کالا را خریداری می کنیم.

فاکتورهای واضحی وجود دارد که با رعایت آنها چه در متن های تبلیغاتی چه در گفت و گو با مشتریان ، نتایج خوبی حاصل می شود :
درک عمیق از احساس مخاطب : یکی از این فاکتورها نشان دادن این موضوع است که شما از احساسات او درک عمیقی پیدا کرده اید. وقتی درنوشته یا گفته خود به مخاطب نشان دهید که احساسی مانند او دارید و حرفش را می فهمید ، راهی برای شروع دوستی برایتان باز می شود.
پرسیدن سوالات درست : در گفت و گو با مشتریان با پرسیدن سوالات درست از مشکلات و دغدغه های او باخبر شوید . درمتن هم با توجه به پرسونایی که از قبل از مخاطب تهیه کرده ایم سوالات احتمالی او را مطرح میکنیم و به آنها پاسخ میدهیم. به این شکل تاثیرگذاری حرف هایمان را افزایش می دهیم.
مشاوره دادن : وقتی مشکلات مخاطب یا مشتریمان را فهمیدیم باید محصول یا خدمات خود را در قالب راه حل به او ارائه دهیم اما اگر مستقیم این کار را انجام دهیم اعتماد آنهارا خدشه دار می کنیم و سر دوستی مان را بر باد می دهیم. باید راه حلمان را در شکل مشاوره برای او بازگو کنیم و طوری محصول و خدماتمان را معرفی کنیم که او حس کند محصولات و خدمات ما را ممکن است در جای دیگر پیدا کند اما ما بهتریم!
گفتن کلمات به صورت صحیح و در زمان صحیح : تمامی فاکتورها زمانی منجر به گرفتن بهترین نتایج می شوند که شما برای اجرای هرکدام استراتژی داشته باشید و توانایی سنجیدن زمان صحیح را دارا باشید.استفاده از هر فاکتور در زمان اشتباه می تواند تمام تاثیر آن را خنثی کند.
حرف آخر ….
تنوع محصولات ، خدمات و انواع بازاریابی باعث شده نگه داشتن مشتریان و بدست آوردن مشتریان وفادار ، از همیشه سخت تر باشد. بدون داشتن استراتژی و برنامه ریزی متناسب با کسب و کارمان ، بدست آوردن جایگاه های بالا برای ما به حقیقت نزدیک نیست پس رعایت اصول ، به روز بودن و خلاقیت را در هر زمانی نیاز داریم.
با گذاشتن یک دیدگاه کوچک این پایین ، در یک پیشرفت بزرگ سهیم شو.