پنهان اما پرهیاهو، ساده اما خلاقانه ،غیرمنتظره اما قابل درک ، خاطره انگیز اما جدید ، حداقل منابع اما بیشترین نتیجه و به این صورت به اجرای بازاریابی پارتیزانی یا چریکی میرسیم.
همه این تضادها در تعریف بازاریابی پارتیزانی جای دارند.بازاریابی پارتیزانی یک روش نامنظم و نامتعارف درانجام فعالیت های تبلیغاتی است که با کمترین بودجه و خلاقانه ترین ایده ها سر و کار دارد.در این روش ، ابتکار ، نوآوری و شکستن قوانین حرف اول را میزند.

سالها پیش صاحب یک فروشگاه لوازم خانگی کوچک ، هنگام رفتن به فروشگاهش متوجه قطعه زمین سمت راست خود شد که عملیات بنای ساختمان جدیدی در آن انجام میشود.بعد از گذشت مدت زمانی آن ساختمان جدید تبدیل به یک فروشگاه لوازم خانگی بزرگ شد. یک ماه بعد از این اتفاق ، در قطعه زمین سمت چپ او نیز یک فروشگاه لوازم خانگی افتتاح شد.بدتر از همه این اتفاقات روزی بود که او با بنر فروشگاه سمت راست خود با مضمون “فروش ویژه افتتاحیه 50% تخفیف” مواجه شد اما قسمت دردناک ماجرا بنر فروشگاه سمت چپ بود! “حراج فوق العاده 75%”
هرکدام از بنرها از فروشگاه او هم بزرگ تر بودند او مطمئن شد که در قیمت نمیتواند با آن دو فروشگاه رقابت کند پس از روش پارتیزانی استفاده کرد و بنری در سر درِ فروشگاه خود نصب کرد که بر آن نوشته شده بود “ورودی اصلی”
نقل از کتاب بازاریابی پارتیزانی نوشته جی کنراد لوینسون.
حالا که ذهنیتی از این بازاریابی پیدا کردیم بهتر است در دریای انواع و اقسام آن غرق شویم.
*بازاریابی پارتیزانی بسته دستمال کاغذی
*بازایابی پارتیزانی دهان به دهان
برای استفاده از این نوع از بازاریابی باید محور اصلی خود را “تفکر” قرار دهید. باید بدانید که چگونه میتوانید پیام اصلی کسب وکار خود را در پنج ثانیه منتقل کنید و هیچ جایی برای اشتباه نیست.کاملا انحصاری کار کنید و سعی کنید بی آنکه مخاطب آگاه باشد درگیر تبلیغات شما شود. و اما اگر روش غلطی را انتخاب کنید و همه اقدامات هدفمند نباشند و طبق برنامه پیش نروند ، درگیر نتیجه منفی ای میشوید که میتواند ضربه بزرگی به کسب و کارتان وارد کند.
ایده خلاقانه و هوشمند از داشتن سرمایه زیاد ارزشمندتر است چرا که هیچوقت تمام نمیشود و همیشه کارساز است.پس قدم های هدفمند را فراموش نکنید.
ایده ها مثل خرگوش می مانند شما میتوانید تعداد کمی خرگوش بگیرید اما اگر یاد بگیرید چطور از آنها مراقبت کنید به زودی شما تعداد زیادی خرگوش خواهید داشت.
جان اشتاین بک

درباره تفاوت های این مدل از بازاریابی با سایر مدل ها باید اینطور بگیم که :
در بازاریابی پارتیزانی مشکل بودجه وجود ندارد اما هیچ جایی برای آزمون و خطا نیست . در این روش تمرکز بر مشتریان فعلی است و در وهله اول تفکری برای جامعه بزرگی از مخاطبان وجود ندارد.هدف نیز سود بیشتر است تا فروش بیشتر.
اگر صاحب کسب و کار بزرگی هستید فکر نکنید که این روش برای شما پاسخگو نیست . حتی کارخانه های بزرگ و مطرح دنیا از جمله کوکاکولا نیز از این روش استفاده میکنند.شاید تبلیغ دستگاه شادی کوکاکولا را دیده باشید که یک نمونه موفق از بازاریابی پارتیزانی است.
اما شما از چه روشی میتونید استفاده کنید؟برنامه ریزی برای استفاده از بازاریابی پارتیزانی میتونه یک دریچه به سوی پیشرفت برای شما باز کنه پس با هر کسب و کاری در هر ابعادی از این راه برای یک بار هم که شده گذر کنید.
با گذاشتن یک دیدگاه کوچک این پایین ، در یک پیشرفت بزرگ سهیم شو.